Începând cu 15 octombrie 2021, cetățenii vor putea descărca online Certificatul COVID-19 care include: certificatul de vaccinare, certificatul de testare și certificatul de recuperare, de pe pagina: certificate-covid.gov.md. Modelul acestuia a fost aprobat vineri, 8 octombrie, în cadrul ședinței Comisiei Naționale Extraordinare pentru Sănătate Publică și va fi emis prin Sistemul Informațional Automatizat „Registrul de evidență al vaccinării împotriva COVID-19”, în baza datelor prezentate de către instituțiile medico-sanitare.
Certificatul digital COVID-19 facilitează libera circulație la nivel național și internațional, în condiții de siguranță pe perioada pandemiei COVID-19. Documentul va putea fi descărcat gratuit și va fi disponibil în limbile română/engleză. Acesta reprezintă o dovadă oficială că persoana a fost vaccinată împotriva COVID-19, s-a testat și are un rezultat negativ sau a avut COVID-19 și s-a vindecat.
Totodată, la prezentarea Certificatului COVID, cetățenii vor trebui să demonstreze deținerea unui act de identitate, o copie sau o fotocopie în format digital a acestuia.
De altfel, Certificatul COVID eliberat pe teritoriul altui stat, în baza modelului țării emitente, trebuie să fie prezentat în limbile română, engleză, franceză, germană, italiană sau rusă. Pentru certificatele emise în alte limbi decât cele menționate, acestea vor fi confirmate prin traducere autorizată în Republica Moldova, în limbile română sau rusă.
De asemenea, potrivit noii hotărâri CNESP din 8 octombrie curent, toți cetățenii cu excepția minorilor sunt obligați, pe tot parcursul perioadei de stare de urgență în sănătate publică, să dețină un act de identitate, o copie sau o fotocopie în format digital a documentului în timpul aflării în toate spațiile publice închise și deschise, inclusiv în transportul public.
Totodată, în condițiile măsurilor de sănătate publică conform pragului de alertă roșu, membrii CNESP au aprobat regimul mixt de activitate și studii pentru Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”, întrucât instituția a înregistrat o rată de vaccinare împotriva COVID-19 de 95% în rândul studenților, cadrelor didactice și personalul auxiliar.
Alte instituții de învățământ profesional tehnic și superior din localitățile cu pragul de alertă roșu vor activa în regim online, cu excepția orelor practice care implică utilizarea de echipamente tehnice/laboratoare, dar nu mai mult de 10% din activitățile didactice per program de studiu.
Mai mult, au fost aprobate noi condiții de revenire la studii cu prezență fizică pentru clasele, grupele academice care sunt plasate în carantină în urma confirmării unui caz pozitiv de COVID-19. Astfel, elevii/studenții vor reveni la studii cu prezență fizică după a 7-a zi din data confirmării cazului pozitiv dacă aceștia vor prezenta un test negativ pentru COVID-19 și dacă nu au înregistrat alte semne clinice de COVID-19. Cei care vor încheia perioada de carantină înainte de termen în baza unui test negativ, vor fi monitorizați zilnic până la a 14-a zi. Mai mult, testarea elevilor minori se va realiza gratuit și cu acordul părinților. Ministerul Sănătății și Agenția Națională pentru Sănătate Publică va asigura cantitatea necesară de teste în acest scop. Elevii care nu se vor prezenta la testare vor continua studiile în regim online și vor relua cursurile cu prezență fizică după 14 zile de perioadă de carantină.
Totodată, menționăm că, persoanele care își propun să intre pe teritoriul Republicii Moldova și urmează să respecte regimul de autoizolare trebuie să completeze și să prezinte fișa epidemiologică în format online care e accesibilă din data de 5 octombrie curent. Documentul se completează în intervalul de 72 ore înainte de intrare pe teritoriul țării, accesând pagina https://fisa-covid.gov.md/. Persoanele care vor prezenta informații false riscă să fie trase la răspundere conform legislației.
De asemenea, transportatorii de călători sunt obligați să verifice deținerea documentelor justificative pentru scutirea obligației de a respecta regimul de autoizolare. În caz contrar, vor asigura îndeplinirea fișei epidemiologice în regim online pentru toți călătorii.
Până la 15 noiembrie curent, persoanele care nu au posibilitatea să completeze online fișa epidemiologică, sunt obligate să completeze și să semneze, pe suport de hârtie documentul, cu declarația pe propria răspundere de respectare a regimului de autoizolare cu o durată de 14 zile, iar Poliția de Frontieră va asigura introducerea manuală a datelor în sistemul informațional.
De asemenea, conform deciziei CNESP din 8 octombrie curent, autorităţile din domeniul ordinii publice și organelor cu funcții de control vor intensifica supravegherea respectării măsurilor de prevenire şi control a infecţiei COVID-19 atât în cazul persoanelor fizice, cât și juridice.